Jak být nejlepším zaměstnavatelem – ,,Mít jasná pravidla“ rozhovor s ředitelkou výrobního závodu na Borských polích v Plzni
Týmovost, důvěra a výsledky jsou pro motivaci zaměstnanců klíčové
Mít jasná pravidla, znát své kolegy a hlavně pravidelně se setkávat a předávat si informace.
To je podle Magdy Chvála Zikmundové základ pro řízení úspěšné společnosti, kterou plzeňská pobočka nadnárodní firmy, rozhodně je. Společnost působí v tuzemsku už od roku 1999, přičemž před patnácti lety přesídlila do Plzně, do průmyslové zóny na Borských polích. Ve výrobě se zaměřuje především na zušlechťování silikonových směsí pro další zpracování na finální výrobky. Z takto připravených surovin se vyrábí těsnění pro automobilový průmysl, kabelové izolace, pogumované válce do kopírek, silikonové předměty pro domácnost, například kuchyňské potřeby nebo silikonové výrobky pro zdravotnictví.
Magda Chvála Zikmundová se spokojeně usmívá. Příští rok se ve firmě rozběhne další, nová část výroby a firma se rozroste o další zaměstnance.
Jaký je to pocit sledovat firmu, která Vám tak rychle roste přímo pod rukama?
Úžasný! Rosteme nejen díky novým technologiím, které zavádíme, ale také počtem zaměstnanců. Loni u nás pracovalo 58 zaměstnanců, letos se dostaneme na 80 a příští rok bychom rádi dosáhli stovky s tím, že ve výhledu do roku 2025 bychom rádi měli 120 kolegů a myslím, že to není konečný počet. Firmě se daří, máme nové zakázky a připravujeme moderní, automatizovanou výrobu pro specifické části automobilového průmyslu. Budeme potřebovat další specialisty v oblasti IT, inženýringu a chemiky. Vlastně čím více automatizace zavádíme, tím více potřebujeme kvalifikované pracovníky na řízení nejrůznějších systémů.
Daří se Vám hledat kvalitní zaměstnance?
Řekla bych, že nejdůležitější roli hraje dobré jméno společnosti mezi stávajícími zaměstnanci, tedy doporučení. Máme už několik zaměstnanců, kteří přišli právě proto, že je na možnost práce u nás upozornil někdo z našich kolegů. Mám z toho vždy radost. Loajalita a spokojenost zaměstnanců je pro nás velmi důležitá. Samozřejmě také využíváme pro získání nových lidí další zdroje – sociální sítě, prezentujeme se reklamou v médiích a využíváme běžnou inzerci. Při výběru vhodného kandidáta se snažíme u každého odhalit jeho pracovní potenciál a je důležité, aby do týmu zapadl. Například k pohovorům vždy zveme kolegu, který bude s vybraným kandidátem přímo pracovat.
Jaký je Váš recept na budování firemní kultury a zejména loajality, o které jste hovořila?
Loajalita zaměstnanců se buduje dlouhodobě stejně jako firemní kultura. I když jsme výrobní podnik, je pro nás důležité, aby se naši zaměstnanci mezi sebou znali. Nejčastější oslovení je u nás křestním jménem a většinou používáme i tykání, které přirozeně přichází s tím, jak jsme často v kontaktu. Skutečně si zakládáme na rodinném prostředí firmy. Naši zaměstnanci by měli vnímat, že se o ně zajímáme. Za nejdůležitější však považuji mít vizi a aby mí kolegové viděli jasné výsledky. Planá slova je nezajímají. Když mohu dokázat, že se firmě daří, že má nové zakázky a výsledky, je to nejsilnější motivací pro nás všechny.
Využíváte také další nástroje personální práce uvnitř firmy?
Dlouhodobě máme zavedený systém školení a vzdělávání zaměstnanců, které se týká nejen jejich odbornosti, ale také takzvaných soft skills. Ve spolupráci se společností LENEO a Lenkou Šlajsovou pořádáme školení komunikačních dovedností, firemní kultury, business etikety a workshopy zaměřené na týmovou práci. Myslím, že se vyplatí vzdělávat zaměstnance i v oblastech přesahujících jejich obor. Mnohé dovednosti jim mohou pomoci i v osobním životě, působí jako prevence vzniku různých konfliktů třeba na pracovišti a vůbec vedou k větší spokojenosti.
K běžné manažerské komunikaci ve firmě patří pravidelné porady. Máte také svůj systém?
Samozřejmě. Máme běžné týdenní manažerské porady a pak mám ještě krátkou poradu, takzvanou „patnáctiminutovku“, s každým kolegou na postu vedoucího úseku. Během chvíle probereme třeba u kávy vše potřebné. Komunikace na osobní bázi je nesmírně důležitá. Nevěřím, že stačí jen rozesílání úkolů a hlášení e-mailem.
Firma roste, příští rok chcete mít stovku zaměstnanců, a přesto opakovaně říkáte, že si
zakládáte na rodinném prostředí. Je to v takovém počtu lidí ještě vůbec možné?
Máme to tak nastaveno a zkušenost s našimi kolegy ze zahraničí je stejná. Máme jasná pravidla ve výrobě i v řízení, na která se mohou naši zaměstnanci spolehnout. Rodinné prostředí založené na důvěře patří k základním hodnotám firmy stejně jako týmovost a otevřenost. Za sebe bych přidala ještě zpětnou vazbu. Klíčovou hodnotou je ale důvěra, která musí být na obou stranách – od vedení firmy i jejích zaměstnanců.