Rozhovor s Lenkou Šlajsovou
Jak najít skvělého kolegu a zodpovědného nástupce?
Lenka Šlajsová je podnikatelka, majitelka společnosti Leneo, koučka a mentorka.
Více než 15 let se věnuje personalistice, tématu motivace a prevenci syndromu vyhoření. Pomáhá lidem, jak být úspěšní a najít svoje skryté rezervy. Společně se svými kolegy ukazuje firmám, jak naplno využít svůj potenciál a provází je, jak otevřít mysl změnám.
Lenko, s čím za Vámi nejčastěji majitelé firem přichází?
Většinou k nám přichází majitelé nebo manažeři středně velkých firem, kteří jsou úspěšní, v tom co dělají. Chtějí se však profesně posouvat dále a uvědomují si určité nedostatky. Ty se týkají převážně správné motivace a řízení lidí. S námi chtějí dělat změny i v tom, jak najít novou firemní identitu.
Mezi velmi časté případy patří také téma nástupnictví. Zakladatelé firem chtějí svoje dlouholeté budování „know how“ předat dál a potřebují pomoci najít vhodného nástupce. Bohužel, často nejsou vhodnými adepty jejich potomci.
Jaké služby konkrétně můžete firmám nabídnout?
Obvykle pomáháme firmám rozrůstat se, nebo se posouvat dál v oboru. Součástí takového procesu je koučink nebo mentorink, motivační a odborné kurzy, školení HR marketingu či personalistiky. Hledáme nové cesty a nastavujeme pravidla pro fungování v kolektivu. Pokud je to nutné, měníme struktury práce i role zaměstnanců. Také hledáme nové talenty, pomáháme s náborem a motivujeme stávající zaměstnance. Staráme se tak o ucelenou personální stránku firmy.
Znamená to, že přijímáte a propouštíte zaměstnance?
Nepřijímáme zaměstnance, ale pomáháme při výběrových řízeních. Procházíme životopisy vhodných kandidátů, dáváme doporučení, zjišťujeme reference a účastníme se osobních pohovorů. Musíme potenciální zaměstnance doslova „prozkoušet“, aby nedošlo k tomu, že firma nabere nesprávného kandidáta, který nezapadá do její kultury, kolektivu a dynamiky firmy.
S tématem ,,propouštění“ jsem opatrná. Spíše hledáme zaměstnancům alternativy pozic, uplatnění v jiném oddělení v rámci společnosti. V případě, že se zaměstnanec rozhodne firmu opustit sám, provádíme tzv. SWOT analýzu. Ta je velmi důležitá, protože pomáhá firmě identifikovat její slabé a silné stránky i případné hrozby. Majitelé se tak mohou poučit z vlastních chyb a podnikat potřebné kroky. Těmi jsou například modernizace procesů, revidování pracovních pozic, kvalitní zaškolování nováčků a odborné proškolování zaměstnanců.
Jaké metody a prostředky používáte při výběru kandidátů?
Těch je mnoho, nejčastěji volíme praktické metody. Při pohovoru zadáme konkrétní situaci, kterou musí uchazeč analyzovat a na místě vyřešit. Podle toho poznáme, jaký má potenciál a jak si dovede prakticky poradit. Součástí některých pohovorů jsou i psychologické a osobnostní testy. Veškeré konzultace poskytujeme samozřejmě také v anglickém jazyce, zejména pokud se jedná o pozice v nadnárodní firmě.
Můžete uvést nějaký konkrétní případ firmy, která potřebovala vaši
pomoc?
Zrovna nedávno jsem byla v jedné společnosti, která velmi prosperuje. Ostatně jako většina firem, které vyhledají naše personální služby. Jednalo se o poměrně častý konflikt mezi obchodníky a výrobou. Konflikty na pracovišti pak ovlivňují motivaci a výkon zaměstnanců, a tím i výsledky firmy. Následkem může být frustrace, která vyústí ve stagnaci a následně ve vyhoření. Zde jsme naši činnost ,,odstartovali“ strukturovanými pohovory s každým pracovníkem. Dále jsme konkrétní zaměstnance konfrontovali s problémem formou mediace. Ta je jistou prevencí proti eskalování dalších stresových situací.