10 kroků k efektivnímu delegování práce
Stále častěji se v podnikání setkáváme s tím, že management nestíhá plnit své cíle, lidé jsou ve stresu, spěchají, ale efektivita práce klesá. Jednou ze základních dovedností dobrých lídrů a manažerů je umění plánovat svůj čas a také správně delegovat práci.
Delegování práce, tedy předávání úkolů další osobě, je klíčové pro efektivní řízení podniku a dosažení cílů jakéhokoli oddělení. Správné rozdělení úkolů a zodpovědnosti za ně umožňuje efektivněji využívat nejlepších kvalit zaměstnanců, zlepšit produktivitu a rozvíjet schopnosti týmu.
Skutečně efektivní delegování práce vyžaduje důkladnou přípravu a plánování. Existuje však několik kroků, které vám pomohou k úspěchu.
Definice úkolu. Definujte konkrétní činnosti, kterou chcete delegovat a proč.
Určení smyslu úkolu. Je třeba aktivitu popsat, konkrétně stanovit, proč je úkol důležitý, jaký má smysl a co komu přinese.
Výběr realizátora. Najděte toho správného člověka, který má vhodné kompetence/dovednosti a kterého bude úkol motivovat.
Potvrzení a opakování. Vždy se vyplatí úkol s realizátorem opakovaně projít a vše vysvětlit tak, abyste se správně pochopili.
Nastavení termínu realizace. Stanovte předem, do kdy má být úkol splněn, a počítejte s časovou rezervou. Neočekávejte, že úkol kolega dokončí vždy v termínu.
Kontrola zadaného úkolu. Když delegujete, neznamená to, že ztrácíte kontrolu, naopak. Průběžně kontrolujte výsledky.
Očekávání výsledku. Vždy je nutné prodiskutovat očekávanou úroveň výsledků a kvalitu odvedené práce.
Poskytnutí informací. Realizátorovi by měly být poskytnuty všechny informace a zdroje, které k úspěšnému splnění úkolu potřebuje. Včetně informací o lidech, se kterými bude muset spolupracovat.
Určení pravomocí. Předem udělte pracovníkovi takový stupeň pravomoci, jaký je nezbytný pro splnění delegovaného úkolu.
Poskytnutí zpětné vazby. Zpětná vazba je klíčem k úspěchu. Oceňte úsilí členů týmu, vyzdvihněte úspěchy a poskytněte jim nápady na zlepšení.