Jak jednat s konfliktním kolegou na pracovišti?
Konfliktní kolega na pracovišti může představovat problém, ať už s ním sdílíte kancelář nebo s ním spolupracujete v rámci projektu. Konflikty se musí řešit ještě předtím, než vygradují.
Cesta zpět je totiž velmi obtížná.
Než abyste se konfliktu vyhýbali nebo měli úzkosti z práce, zkuste kolegu konfrontovat. Můžete postupovat následovně:
1. Stanovte si jasný cíl
Nejprve si pořádně promyslete, čeho chcete dosáhnout a co chcete vyřešit.
Může se jednat o to, aby s vámi jednal kolega více napřímo. Aby vás respektoval nebo přestal hlasitě telefonovat, když se potřebujete soustředit.
2. Naplánujte si strategii
Promyslete si následující. Kde bude rozhovor probíhat? Jak a kdy ho budete realizovat?
Konkrétní plán je důležitý, nedovolí vám konfrontaci odsouvat.
a) Zvolte vhodné prostředí pro komunikaci
Správné místo, kde budete situaci řešit, je důležitější, než si myslíte. Není žádoucí, aby vám do rozhovoru vstoupil kolega, hrálo hlasitě rádio, ozývaly se zvuky z výroby.
b) Stanovte si, v jaké duchu bude konverzace probíhat
c) Domluvte si termín, kdy se sejdete
3. V bodech si sepište, co chcete říct
Zvolit můžete třífázovou asertivní techniku, pomocí níž vyjádříte své emoce. V rámci této techniky také komunikujete dopad, který na vás kolegovo chování má.
a) Popište chování toho druhého.
b) Zdůvodněte, jaké emoce se ve vás odehrávají.
c) Jmenujte konkrétní dopad na výsledek
d) Hledejte společná řešení.
V případě, že ani následující technika nezafunguje, můžete vyhledat pomoc mediátora a řešit daný problém metodou mediace. Mediátor není do věci interně zapojený a drží si profesionální odstup.
Zajímá vás problematika asertivity na pracovišti? Navštivte naše stránky nebo nás kontaktujte na www.leneo.cz!